עשרת הכללים לאכילה נכונה

0
אכילה נכונה

אכילה נכונה – צילום פנימה

כללים לאכילה נכונה

חכמי הקבלה מלמדים אותנו שעיקר סוד ט"ו בשבט הוא תיקון האכילה.

המילה אכילה בהקשר של חכמת הסוד מורה על קבלה של אור החכמה, התענוג שאנו כמהים ומשתוקקים אליו, החיות הגלומה בכל דבר.

כאשר אנו מבצעים את פעולת האכילה כראוי – אנחנו מעלים ניצוצות ומתחברים ליותר אור. לעומת זאת, כשאנו אוכלים אכילה בהמית בלבד, אנחנו מתנתקים. הסוד של ט"ו בשבט אם כן הוא סוד החיבור לאור.

כדי שנוכל להכיל את האור אנו זקוקים לכלים, ולכבוד ראש השנה לאילן ברצוני לפרט כמה כללים שיעזרו לנו – לפחות ברובד הגשמי – להכין כלים לשפע.

יש לזכור שאכילה בריאה מתבטאת לא רק בהקפדה על בחירת מזון טוב אלא גם בשמירה על כללי אכילה נכונה, כדי להבטיח שהמזון ינוצל באורח יעיל ולא ייצור פסולת. בהקשר זה ראוי לציין כי גם אכילת מזון בריא לעילא ולעילא שלא על פי כללי האכילה עלולה לגרום לפסולת, או בשפת המקובלים לשבירת הכלים ולאיבוד האור.

1. שבי לאכול רק כשאת רעבה

רק בשעת רעב אמיתי הגוף אכן צריך את האוכל.

בשעת רעב אמיתי יש הפרשה של מיצי עיכול שונים ולכן מובטחים עיכול וספיגה מיטביים.

חשוב להבחין בין רעב לתיאבון. כשאת רעבה את צריכה לאכול. כשיש לך תיאבון את רוצה לאכול. אין עוררין על כך שהאכילה צריכה להיות תענוג גדול, אלא שהתענוג אינו מטרת האכילה. אם תאכלי כשאת לא רעבה – יש סיכוי סביר שתאכלי יתר על המידה. וכל מזון מיותר הופך לפסולת ומשבש את תהליך העיכול.

2. לעסי היטב את המזון
העיכול מתחיל בפה: מכנית על ידי השיניים והלשון, וכימית על ידי הרוק.

הלעיסה מקלה על פעולתה של הקיבה. כך אפשר לאכול לאט יותר ולהגיע לשובע אחרי אכילת כמות מזון קטנה. לעיסה טובה מחזקת את שרירי הלסת וממריצה את מחזור הדם, דבר המונע דלקות חניכיים.

עיכול המזון מתחיל למעשה כבר בפה. בלעיסה נטחנים חלקי המזון לחלקים קטנים יותר והם מתערבבים ברוק המופרש על ידי הבלוטות. ברוק מצויים אנזימי עיכול שונים שמתחילים את פעולת העיכול. אם אנחנו בולעים את האוכל בלי ללעוס היטב ולערבבו עם הרוק – אנו מקשים על פעולת העיכול. חתיכות מזון גדולות שמגיעות לקיבה ולמעיים אינן נעכלות כראוי ולפעמים אינן נעכלות כלל.

יש המונים את הצורך ללעוס כל נגיסה שלושים ושתיים פעמים – כמספר השיניים בפה. ובקיצור שולחן ערוך (לב, יג) אנו מוצאים: "מהיות כי התחלת העיכול היא בפה על ידי טחינת השיניים והתערבות עם מיץ הרוק, לכן לא יבלע שום מאכל בלי לעיסה, כי אזי כבד העיכול באצטומכא לבדה".

המזון חייב להילעס עד כדי כך שמתקבלת בפה עיסה נוזלית, שאותה, ורק אותה, יש לבלוע. בנוסף לכך, מי שלועס הרבה אוכל מעט משום שהוא מגיע לשובע לאחר אכילת כמות קטנה יותר של מזון. התוצאה – מניעת השמנת יתר.

3. אל תאכלי לפני או אחרי מאמץ פיסי או נפשי גדול

בזמן מאמץ פיסי או נפשי האנרגיה העצבית אינה מופנית לעיכול ואין אספקת דם הולמת למערכת העיכול.

במצבי מתח מואטת או נפסקת הפרשת מיצי העיכול.

בשעה שהאנרגיה העצבית מופנית לפעולות אחרות אין באפשרותנו לעכל ולספוג את המזון. עיכול סדיר מצריך אספקה מוגברת של דם ושל אנרגיה עצבית למערכת העיכול. בפעילות פיסית מופנים אלה לשרירים, במאמץ מחשבתי ורגשי הם מופנים למוח ובמצבי מתח ועקה נפסקת או מואטת הפרשת מיצי העיכול ויש הפרשה מוגברת של אדרנלין. המזון היחיד שאפשר לאכול סמוך למאמץ גופני הוא פרי. הפירות אינם גוזלים אנרגיה מהגוף ולא דורשים מאמץ של אברי העיכול.

4. אל תאכלי יתר על המידה

אכילת יתר גורמת להשמנת יתר.

כמות מזון גדולה מדי אינה מאפשרת עיכול מיטבי.

באכילת יתר ישנו מזון שאינו מעוכל, והוא תוסס ומכביד על כל מערכות הגוף.

אחת הסיבות להפרזה באכילה היא אכילת מזון מבושל שאינו דורש לעיסה רבה כמו המזון החי, ועל כן הוא נבלע בקלות. גם השימוש במלח ובתבלינים חריפים גורם לאכילת יתר, אשר גורמת להשמנת יתר ולהתרחבות הכבד. כמות גדולה מדי של מזון אינה מאפשרת למיצי הקיבה להגיע לכל חלק וחלק של המזון והתוצאה היא שחלק מן המזון אינו נעכל כראוי וגורם לתסיסה ולמאמץ יתר של הלב, מערכת העצבים ומערכת הבלוטות. זאת בשל מאמץ הגוף להיפטר מעודפי המזון הבלתי מעוכל שהפכו לפסולת.

5. אל תשתי בשעת האכילה

השתייה גורמת לבליעה מהירה בלי לעיסה מספקת (ראי כלל מספר 2).

נוזלי השתייה מדללים את מיצי העיכול וגורמים לחלק מהמזון להישאר בלתי מעוכל.

משקאות קרים מדי משבשים את פעולת האנזימים.

משקאות חמים מדי עלולים לפגוע ברקמת הקיבה.

השתייה בשעת הארוחה משבשת את העיכול מפני שהיא דוחפת מהר את המזון לקיבה ומדללת את מיצי העיכול. כתוצאה מכך נשאר חלק מן המזון בלתי מעוכל. משקאות קרים משבשים את העיכול משום שהם מפסיקים את פעולת האנזימים, ומשקאות חמים עלולים לפגוע ברקמת הקיבה ולהחליש אותה.

אם יש צורך לשתות אפשר לשתות שעה לפני האוכל, חצי שעה אחרי פירות, שעתיים אחרי מזון עמילני או ארבע שעות אחרי מזון חלבוני.

6. אל תאכלי מזון חם מדי או קר מדי

מזון קר מדי משבש את פעולת העיכול – פעולת האנזימים נפסקת והמזון לא מתעכל כראוי.

אכילת מזון קר משבשת את העיכול, משום שאז פעולת האנזימים נפסקת והמזון לא מתעכל כראוי. אם מאחסנים מזונות במקרר יש להוציאם זמן מה לפני השימוש. מזון חם מדי אף הוא אינו רצוי, משום שכאשר אוכלים מזון חם מאוד בולעים אותו מהר ולא לועסים כראוי.

 

אל תוכלו חם מידי – צילום פנימה

 

7. אל תאכלי בשעה של אי נוחות פיסית או נפשית

בזמן כזה אין לגוף אנרגיה מספיקה לפעולת העיכול.

בשעת מתח נפשי מופרשים הורמוני סטרס המפסיקים את פעולת העיכול.

יש להימנע מאכילה בשעת עייפות רבה, קור או חום. בשעת קור עוסק מחזור הדם בניסיון לחמם את הגוף, ואין לו אנרגיה מספיקה לפעולת העיכול. פרי עסיסי הוא הדבר הטוב ביותר במקרה כזה. מאותה סיבה לא רצוי לאכול ארוחה גדולה בשעת מתח נפשי.

8.אל תאכלי בזמן מחלה, כאב או כשהחום עולה

בזמן כזה אין לגוף אנרגיה מספקת לעיכול, הפרשת מיצי העיכול מואטת או נפסקת ותנועת צינור העיכול מואטת. אכילה בזמן מחלה מזינה את המחלה ולא את החולה. על דרך הטבע אין תיאבון בשעה זו.

9. אל תאכלי מיד עם הקימה בבוקר או סמוך לשינה

רק לאחר ניצול מלאי הגליקוגן יכול האדם לחוש רעב אמיתי.

סמוך לשינה שרוי הגוף במצב של עייפות ואין בו די אנרגיה לעיכול.

הארוחה הראשונה צריכה להיות לאחר פעילות פיסית ורצוי לאכול אותה באיחור ככל האפשר. בשרירים ובכבד נשמר הגליקוגן – צורת תשמורת של גלוקוז. רק לאחר פעילות גופנית נעשה שימוש במלאי זה ונוצר צורך אמיתי להכניס סוכר לגוף. למעשה, רק לאחר פעילות גופנית מתעורר רעב אמיתי הנובע מרצון לשמור על רמת הסוכר בדם.

לאחר שקיעת השמש לא רצוי לאכול. זהו זמן שבו הגוף עסוק בהטמעת המזון שנכנס אליו במשך היום. אם נחוץ אפשר לאכול פרי.

10. נוחי אחרי הארוחה

המנוחה מאפשרת לגוף להפנות את משאביו לפעולת העיכול, מבטיחה ספיגה מיטבית ומונעת הפרעות עיכול. מדובר במנוחה פיסית ובמנוחה נפשית. המנוחה המוחלטת מבטיחה ספיגה של המזון ומונעת הפרעות עיכול.

שנזכה כולנו לאכול לשובע נפשנו.

פורסם ע"י טליה שפר במגזין פנימה