אוכל מרענן

0
אבטיח

מגזין פנימה

"בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו. ואוכל את החומץ. ובימות הגשמים אוכל אוכלין החמין ומרבה בתבליניו ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית" (הרמב"ם, הלכות דעות, פרק ד).

ארון הבגדים הוחלף זה מכבר, השלט במזגן כבר קיבל הוראה לקרר ושמיכות הפוך פינו מקומן לשמיכות הקיץ. זהו, אנו מוכנות לקיץ שמביא עמו את גלי החום המעיקים.
אלא שיש עוד משהו שאפשר לעשות כדי לעבור את החום ביתר קלות – לאכול בהתאם. הרמב"ם דיבר על כך כבר במאה השתים עשרה, וחכמים מהמזרח פיתחו שיטות תזונה שלמות על בסיס הידע הזה – שיטת התזונה על פי הרפואה הסינית ושיטת המקרוביוטיקה שמקורה ביפן.
אז מה הם, אם כן, מזונות מקררים ומחממים? בפשטות, מדובר באנרגיה של המזון.
לפי הרפואה הסינית, למזון שאנו אוכלים יש השפעה מקררת או מחממת על גופנו. לכל מזון יש איכות אנרגטית – חמה, קרה או נייטרלית. מזונות בעלי איכות מחממת ייצרו בגוף חום, ומזונות בעלי איכות מקררת ייצרו קור.
לדוגמה, פלפל חריף הוא מזון בעל אנרגיה חמה ואכן, לא אחת קורה שאדם שאוכל פלפל חריף מתחיל להזיע, פניו מאדימות, והוא מרגיש מעין בעירה פנימית. נענע, לעומת זאת, נחשבת לבעלת איכות מצננת ולא מומלצת למשל לאנשים עם התקררות.
חשוב לציין כי לא מדובר בטמפרטורת המזון. גם אם נכניס את הפלפל החריף למקפיא ונשתמש בו קפוא – איכותו האנרגטית תישמר והוא ימשיך להיחשב כמזון מחמם.
באופן כללי מזונות שמכילים הרבה מים הם מזונות מצננים, ובקטגוריה זו נכללים כמעט כל הפירות ובעיקר אבטיח, ענבים ותאנים וחלק ניכר מהירקות, ובמיוחד מלפפון, חסה, שומר וקישוא. שׂמנה לבכן לעובדה שהרשימה הזאת היא רשימת המלאי שתמצאו העונה בכל הדוכנים בשווקים. ואכן, עיקרון חשוב בתזונה בכלל נוגע למתן תשומת לב לעונה.
כיום, בשל התקדמות הטכנולוגיה ותרבות השפע שסביבנו אנו מוצאות בכל זמן בשנה את שחפצה נפשנו, עגבניות בחורף ותפוזים בקיץ, ומי בכלל זוכרת איזה פרי או ירק שייך לאיזו עונה?
העניין הוא שאם ניצמד לטבע כפי שנברא לכתחילה נגלה שני דברים. האחד – הירק או הפרי הרבה יותר טעימים כשהם מופיעים בעונתם, והשני – כשאנו אוכלות את מה שהטבע מעניק לנו בעונתו ובעתו, זה עוזר לגופנו לשמור על טמפרטורה המותאמת לסביבה וכך לחיות ביתר הרמוניה עם הטבע שסביבנו.
אז מה לא כדאי לאכול?
מאכלים בעלי אנרגיה מחממת שכדאי להימנע מצריכתם הם: בשר בקר, בשר כבש, כבד, חמאה, שיבולת שועל, חומץ, יין, מולסה, קפה, סוכר, שום, בצל, בטטה, תפוח אדמה ותבלינים כמו זנגביל, ציפורן, קינמון, רוזמרין, חרדל, פלפל ופפריקה חריפה.
ומה הם המזונות המקררים?
אספרגוס, עגבנייה, ברוקולי, חסה, כרוב סיני, מלפפון, סלרי, גמבה, אבוקדו, אבטיח, אפרסמון, בננה, מנגו, קרמבולה, לימון, מלון כתום, תפוח, נענע, דוחן, חיטה, טופו ושעועית מש.
שיטות בישול המתאימות לקיץ

אם תשאלו אותי, או אם תקראו שוב את הטור שבו דנו בדרכים שאנו יכולות לנקוט כדי לעזור לגופנו להתנקות, תבינו שאני באופן אישי מעדיפה לא לבשל את המזון. פירות וירקות חיים הם הדבר המומלץ והמועדף מבחינתי. ובכל זאת, מה שמתאים לעונה זו של השנה הן שיטות כמו הקפצה, אידוי או בישול קצר מאוד השומר במעט על הערך התזונתי של המזון.
ומה לגבי שתייה? כמה צריך לשתות? המידע לגבי כמות המים שעלינו לצרוך אינו אחיד וישנן תאוריות רבות לגביו. כמות המים שיש לשתות תלויה בגורמים הבאים:
א.  מה את עושה?
האם מהלך יומך כולל עבודת כפיים מאומצת, עבודה תחת כיפת השמים, פעילות גופנית? הכלל – ככל שאנו מזיעים יותר כך יש לפצות את הגוף על נפח הזיעה.
ב.  מה אמרו החזאים?
באקלים חם שתייה מוגברת חיונית לא רק למלא את מה שאבד בזיעה המוגברת, אלא אף לצנן את טמפרטורת הגוף. הדבר נכון גם בימים קרים במיוחד כאשר הלבוש חם והדוק לגוף, ובמהלך שהייה בחדר סגור ומוסק בימי החורף, שעלולה לגרום לעור לאבד מלחותו.
ג.  איך את מרגישה?
במקרים של מחלות שונות או מצבים בריאותיים הקשורים לאיבוד נוזלים מוגבר כמו מחלות חום, הקאות או שלשולים תכופים יש להגביר שתיית מים.
ד.  מה את אוכלת?
פירות וירקות, מעבר להיותם מקור עשיר לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, מכילים הרבה מים. אם התזונה מתבססת על לפחות שישים אחוזים פירות וירקות טריים – אין צורך להעמיס על גופנו כמויות של מים.
שתייה מוגזמת של מים אינה טובה לגוף. מצב כזה עלול להעמיס על הכליות בעצם פינוי המים והשתנה מוגברת. כמו כן עלול להיגרם מצב של היפונתרמיה במיהול רמת הנתרן בדם, כמו שאנו מוצאים לעתים במבוגרים עם מחלת אי-ספיקה של הלב, המטופלים בחומרים מְשתנים על מנת להפחית את העומס על הלב.
מחקרים שבחנו את ההמלצות על הצורך בשתיית שני ליטרים של מים ביום מצאו כי לא קיימות די ראיות לכך שאנשים בריאים, אשר חיים באקלים מתון ואינם לוקחים חלק בפעילות מאומצת, זקוקים לכמויות כאלה גדולות של מים. לאנשים בריאים ונורמליים, המליצו החוקרים פשוט לשתות כשהם צמאים.
בעקבות מחקרים אלה פרסם המוסד לרפואה (IOM) המלצות חדשות בנוגע לכמות המים שיש לשתות. הקווים המנחים החדשים ביטלו את ההמלצות לגבי שתיית שני ליטרים של מים, וטענו כי אנשים בריאים צריכים להשתמש בתחושת הצמא כדי לקבוע את הצורך שלהם בנוזלים. היוצאים מן הכלל הם ספורטאים ואנשים הנוטלים חלק בפעילויות פיסיות ממושכות או כאלה שחיים בתנאי אקלים קיצוניים.
ובשורה התחתונה: שתי כשאת צמאה. אם אינך מרגישה תחושת צמא או אם אינך סומכת על תחושת הצמא שלך, שימי לב לתחושות כמו יובש בפה, כאב ראש ושתן צורב ומרוכז. אם סימנים אלה קיימים – הוסיפי מים לתפריט שלך. שנעבור את הקיץ בשלום.

 נכתב ע"י טליה שפר ופורסם במגזין פנימה